hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > فارس| چراغ خاموش تخت جمشید

فارس| چراغ خاموش تخت جمشید

همه‌روزه هم‌زمان با گرگ‌ومیش شدن هوا، سکوتی وهم آلود میراث جهانی تخت جمشید را احاطه و عظیم‌ترین بنای سنگی باستانی دنیا را تا طلوعی دیگر از دیده‌ها محو می‌کند.

به گفته بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی و کارشناسان، بازدید شبانه از آثار تاریخی جاذبه خاص خود را دارد و تاریکی شب موقعیتی آرمانی برای جولان روایتگری و سناریونویسی فراهم می‌کند که در روز امکان آن وجود ندارد، درحالی‌که اکنون این امکان برای گردشگری شبانه در اغلب آثار تاریخی و به‌ویژه آثار باستانی ثبت جهانی شده ایران و فارس وجود ندارد.

تجهیزات نورپردازی فرسوده این مجموعه نیز حدود نیم‌قرن از عمرشان می‌گذرد و خود به عتیقه بدل شده‌اند و نمی‌توانند در دوره‌ای که تکنولوژی از شیوه‌های نوین در نورپردازی استفاده می‌کند عامل ترغیب‌کننده برای بازدید از این بنا در تاریکی شب باشند.

رئیس انجمن راهنمایان و تور گردانان گردشگری استان فارس با اشاره به اینکه گردشگری شبانه نوعی خاص از گردشگری فرهنگی محسوب می‌شود، گفت: گردشگرانی که در روز از یک اثر تاریخی بازدید می‌کنند، ممکن است در شب نیز دوباره راغب باشند که همان اثر را به دلایلی خاص نظیر نوع نورپردازی و روایتگری ویژه بازدید کنند.

امیر سبوکی افزود: گردشگری شبانه نیازمند ایجاد زیرساخت مناسب است و در مجموعه تخت جمشید نیز در مرحله اول باید نورپردازی لیزری و مناسب ایجاد شود تا بتوان گردشگری شبانه را در این محل رونق داد.

او ادامه داد: ایجاد تجهیزات نورپردازی در ارگ کریم‌خانی شیراز در سال‌های اخیر پای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را در شب به این مجموعه بازکرده که از فضای زیبایی که در این محل ایجادشده، لذت می‌برند و اگر مقایسه آن با زمان گذشته که نورپردازی ضعیفی در این محل وجود داشت انجام شود وجه تمایز آن به لحاظ تعداد بازدیدکننده شبانه مشخص خواهد شد.

سبوکی ادامه داد که در کنار آثار و منابع گردشگری کشور که از گذشتگان به ما ارث رسیده باید جاذبه ایجاد کنیم و در پی آن درآمدزایی از این صنعت را افزایش دهیم.

رئیس انجمن راهنمایان و تور گردانان گردشگری استان فارس اضافه کرد: ایجاد تجهیزات موردنیاز نورپردازی در کنار جاذبه‌های گردشگری در تخت جمشید، می‌تواند درآمد خوبی ایجاد کند و درنتیجه بهبود وضعیت اقتصادی را سبب شود.

تعطیلی تخت جمشید در 6 عصر، مایه تأسف است

استاد دانشگاه شیراز نیز دراین‌باره گفت: فارس از ظرفیت‌های خوبی برای توسعه برخوردار است که شکوفایی این قابلیت‌ها نیازمند تغییر نگاه و نگرش‌ها است.

علی‌اکبر صفوی افزود: به‌عنوان نمونه در حوزه گردشگری، تعطیلی میراث جهانی تخت جمشید در ساعت 18 مایه تأسف است.

او بیان کرد: از ثروتی همچون تخت جمشید که در جهان بی‌نظیر است به‌درستی بهره‌برداری نشده و درنهایت تأسف درهای این مجموعه عصر بسته می‌شود.

صفوی ادامه داد: مجموعه جهانی تخت جمشید می‌تواند در شب جذابیتی صدچندان داشته باشد که این مسئله عاملی برای افزایش بهره‌وری آن است که در زمان حاضر از آن استفاده نمی‌شود.

برنامه‌ای نداریم

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: در زمان کنونی برنامه‌ای برای افزایش ساعت بازدید از تخت جمشید جز ایام عید نوروز نداریم.

حمید فدایی اظهار داشت: در ایام نوروز 97 تلاش کردیم که مردم با درهای بسته در مجموعه جهانی تخت جمشید و پاسارگاد برخورد نکنند و در نوروز سال آینده نیز به‌احتمال‌زیاد ساعت پایان بازدید از 18 به 20 و 30 دقیقه افزایش پیدا می‌کند.

فدایی ادامه داد: ساعت بازدید از مجموعه تخت جمشید هرروز از هشت صبح شروع می‌شود و تا ساعت 18 ادامه دارد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در پاسخ به دلیل نبود بازدید شبانه از مجموعه تخت جمشید گفت: نبود زیرساخت موردنیاز، بازدید شبانه از تخت جمشید را ناممکن کرده و تنها در ایام نوروز برنامه نور و صدا در این محل برگزار می‌شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد